Info

Obsah blogu "Genealogie Hradil" k 26. 05. 2019 najdete zde klikni na text pod:

Jak vyhledávat pomocí obsahu, platí pro všechny záložky
Na anonymní dotazy (bez jména a emailu) nebude reagováno, budou posílány do spamu.
Nepomáhám s přečtením starých textů, na FB je dost skupin, kde si lidé pomáhají se čtením.

pátek 31. srpna 2018

Mé zkušenosti s vyhledáváním v matrikách uložených v Třeboni


Včera jsem byl nasměrován na Obec Vulachy (Kaplice). Jedná se o obec „Bolechy“ na staré mapě se jmenuje Wullachen.

Takže jsem začal hledat hledat v Třeboňském archívu. Spousta lidí jej vychvaluje jako nejlepší archív u nás. I já závidím Třenoňské množství digitalizovaných dokument. V tomto jsou v podstatě všechny archívy pozadu o hodně koňských délek.

Dnes jsem začal hledat v matrikách mé Buchmayery a začal jsem hledat výše zmíněnou obec „Bolechy“ a když jsem se zabral do hledání tak jsem si uvědomil podstatný rozdíl mezi archívem Třeboňským (matriky) a Brněnským (matriky – ActaPublika). Jako dlouhodobému uživateli mě zde předložili mnou vybrané období pro danou obec a u každé matriky jsem se dozvěděl dlouhý seznam obcí, pro něž je daná matrika zpracována.
Ukázka:
N 1811-1873 | Bolechy, Boršov, Březovice, Dobrá Voda, Dolní Dlouhá, Dolní Jílovice, Dvorečná, Hodslav, Horní Dlouhá, Hradový, Chvalín, Kleštin, Kramolín, Kyselov, Lhotka, Lopatné, Loučovice, Malšín, Na Rejtě, Ostrov, Šafléřov, Valkounov, Větrná, Vojtín, Všímary“

Ale mě zajímá jen ta jedna obec a o ní se zde v podstatě nic nedozvím a jako neznalý této oblasti jsem opět v problému, protože v digitalizované matrice na úvod je seznam s německými názvy obcí a nikde nevidím ten český. Pokud by mě včera nedovedlo pátrání k oběma názvům, tak tu opět plavu a nevím si rady.

Je škoda, že u takto skvěle vedeného archívu nemají něco tak jednoduchého jako v ActaPublica. Pokud tam vyhledávám nějakou obec tak dostanu i toto po otevření dané matriky:

Čejkovice matrika č. 5175 Obce: 9, N: 1629 - 1666 O: 1629 – 1666

Pokud kliknete na číslo „9“ vedle slova „Obce“ ukáže se vám tento seznam:

Bořetice (Bořetitz)
Dolní BoJanovice (Unterboj
Hovorany (Howoran)
Kobylí (Kobyly)
Mutěníce (Mutienítz)
Prušánky (Pruschanek)
Vrbice (Wrbitz)
Cejkovice (Czeikowitz)
Cejč (Czeitsch)

Jak vidíte, jsou zde obce se současnými jména, ale i se jmény historickými – německými. Což mě u Třeboně chybí. Možná to někde na seznamu mají, ale není to přímo u dané matriky. Jak je vidět žádná databáze není ideální.

http://actapublica.eu/matriky/brno/prohlizec/4976/#

Žádné komentáře:

Okomentovat