Info

Obsah blogu "Genealogie Hradil" k 26. 05. 2019 najdete zde klikni na text pod:

Jak vyhledávat pomocí obsahu, platí pro všechny záložky
Na anonymní dotazy (bez jména a emailu) nebude reagováno, budou posílány do spamu.
Nepomáhám s přečtením starých textů, na FB je dost skupin, kde si lidé pomáhají se čtením.

pondělí 29. dubna 2013

Malé zamyšlení nad úpravami autorského zákona a zákona o patentech.

Právě jsem hledal jednu knihu z roku 1918 o Moravském Slovensku a lidových krojích a uvědomil jsem si, že zanedlouho se opět ponoříme do větší datové tmy. Protože jakmile tyto úpravy vstoupí v platnost tak se nám uzavřou další knihy, které jsou dnes přístupné na Krameriusovi. A to nejen knihy, ale všechny noviny a časopisy. Jak to vypadá je potřeba se co nejrychleji podívat a stáhnout si to co nás v oblasti genealogie zajímá. Já například našel inzeráty mého předka na pronájem vinárny v domě co vlastnil. Takovou informaci se dnes nemáte ani jak dozvědět pokud vám ji neřekl někdo z předků. Protože stačí aby někdo, kdo dopisoval do novin jako mladý elév, dožil se 90 let a když si připočtete ochrannou lhůtu, tak tyto tiskoviny budou studovat naši vnuci nebo dokonce pravnuci. Tyhle války autorských zákonů a patentů mě opravdu fascinují. Jediné štěstí, že před několika tisíci lety nežil patentový úředník. To by se ještě stal ojetí patentu luk, šíp, oštěp, nebo jako takové kladivo a to nemluvím o kole nebo o nějaké nádobě. Už vidím pračlověka jak běží na úřad si patentovat nádobu z tykve nebo způsob rozdělání ohně. To by jsme se asi ani nedostali do jeskyní.

Tak rychle hledat na knihách od Googlu, Krameriusu a dalších digitalizovaných knihovnách, zanedlouho se tyto zdroje uzavřou. A vy je již možná ani za svůj život již neuvidíte (ne všechno bude vydáno aby se dalo koupit a pro jednu stranu nebo odstavec cena dnešních knih, škoda mluvit.)

Někdo mě řekne ochrana, jo jasně já si koupím CD nebo DVD a vypálím si tam svůj rodokmen, ale někomu ani nevím komu musím zaplatit poplatek za autorská práva (proboha jaká, v tomto případě snad jenom moje).

Žádné komentáře:

Okomentovat